Az anya-gyermek közötti kapcsolat különböző kötődési mintázatokban jelenhet meg. Ezek megfigyelésére Mary Ainsworth kidolgozta az „idegen helyzet” eljárást, amely a gondozó-gyermek kapcsolatának biztonságosságát hivatott mérni. A vizsgálat során azt figyelték meg, hogy milyen reakciót vált ki az egy-másfél éves gyermekekből, ha játék közben édesanyjuk magukra hagyja őket, s helyette egy idegen nő igyekszik megnyugtatni őket, majd mit vált ki belőlük gondozójuk visszatérte.
Ainsworth, Waters, Wall és Blehar (1978) úgy találták, hogy az édesanya visszatérésére való reakció a döntő mozzanat, s ezek alapján állapították meg hármas klasszifikációjukat. A szorongó/elkerülő gyermek anyjával nem törődve játszik. A gondozó távozásakor, ha sír, az idegen nő is meg tudja nyugtatni, és visszatérésére közömbösen reagálnak. A biztonságosan kötődő gyermek anyja jelenlétében nyugodtan játszik, távozására azonban sírással válaszol. Az idegen hölgy nem tudja őt megvigasztalni, de amikor édesanyja visszatér, hamar megnyugszik. A szorongó/ellenálló vagy ambivalens gyermek az anya jelenlétében is szorong már, amikor pedig elhagyja a szobát, feldúlttá válik, amit az édesanya visszatérése is nehezen enyhít. Keresik a kontaktust a gondozójukkal, de válaszkészség esetén mégis elutasítják azt. A későbbiekben megállapítottak egy negyedik kategóriát is, a zavarodott gyermekeket (dezorganizált kötődésűek). Az ő viselkedésük nem koherens; a szülőhöz való közeledés után rögtön el is fordulnak tőle. Hátterében általában pszichés gondokkal, feldolgozatlan traumákkal küzdő bántalmazó gondozó áll.
Összefoglalva:
BIZTONSÁGOSAN KÖTŐDŐ – 65% | BIZONYTALAN, ELKERÜLŐ – 20-25% | BIZONYTALAN, ELLENÁLLÓ / AMBIVALENS – 10-15% | |
Anya bent van | Nyugodtan játszik a játékokkal, nem fél az idegentől. | Nem nagyon törődik az anyával, játszik. | Anyja mellett is szorong, keveset játszik. |
Anya távozik | Némelyikük nyugtalan lesz, sír, és nem tudja megnyugtatni őt az idegen, míg mások kevésbé nyűgösek. | Vagy sír, vagy nem. Az idegen hatékonyan meg tudja nyugtatni. | Feldúlt, odavan. |
Anya visszatér | •Örül az anyának •gyorsan megnyugszik •visszatér a játékhoz | •Nem megy az anyához, elfordul tőle •Játszik | •Nem nyugszik meg •állandóan kapcsolatot keres az anyával, DE ellenáll a fizikai érintkezésnek, vigasztalásnak. •Karját nyújtva sír (vegye fel), DE amint megteszi, lemászik. •Nem tér vissza a játékhoz. |
Források:
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (1978). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Cole, M., & Cole, S. R. (2001). Fejlődéslélektan. Budapest: Osiris Kiadó.
Koós O. (2010). A dezorganizált kötődés kialakulása csecsemőkorban. Doktori disszertáció. Debrecen: Debreceni Egyetem.
N. Kollár K., & Szabó É. (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó.